به طور کلی در تعریف نشر دو دیدگاه وجود دارد:
۱- دیدگاه عمومی: دیدگاه اول دیدگاه عمومی است که میگوید هر کس مطلبی را تولید و تکثیر نماید کار نشر را انجام داده است. مثل معلمی که جزوههای خود را تکثیر و در اختیار دانش آموزان قرار میدهد.
۲- دیدگاه تخصصی: اما در دیدگاه دوم که دیدگاه تخصصی به نشر میباشد، انتشارات را به عنوان یک تجارت یا کسب و کار قلمداد میکند که به دنبال کسب سود است. مثل انتشار کتاب یا مجله.
بنابراین با این دید به انتشارات میتوان گفت که در روابط عمومیها هر دو نوع از این فعالیت انتشاراتی انجام میشود. اما در خصوص داشتن تخصص برای مدیر یک سازمان انتشاراتی و یا روابط عمومیها باید گفت مسئول نشر میتواند تخصص این کار را هم نداشته باشد اما قدت هدایت بخشهای مختلف را در انتشارات دارا باشد. ولیکن کسی که در بخشهای مختلف انتشارات فعالیت میکند باید تخصص لازم را در کار خود داشته باشد.
اهمیت نشر:
نشر که در واقع با اختراع خط و نوشتن آغاز شد ابزاری است برای حفظ و انتقال هرگونه پیام در زمان حال و آینده. هرچند نیاز بشر به برقراری ارتباط پیش از خط و نوشتن نیز وجود داشت و به صورت ارتباط شفاهی بود محدودیتهایی را در برداشت به طوری که انتقال اطلاعات بدون تماس حضوری دو نفر در یک مکان یا زمان مقدور نبود و همچنین بسیاری از تصاویر و علائم که به صورت بصری قابل انتقال بود از این طریق به دیگران منتقل نمیشد. به همین دلیل با اختراع خط و چاپ و برطرف شدن این محدودیتها اهمیت نشر نمایان شد.
ناشر:
ناشر؛ فرد، گروه یا نهادی است که وظیفه اصلی آن نشر بوده و با انجام اقدامات تخصصی زیر به وظیفه خود عمل میکند:
۱- برگزیدن کتاب یا پدیدآورنده.
۲- سفارش دادن کتاب.
۳- خواندن و ارزشیابی متون دست نوشته.
۴- تعیین سیاست و برنامههای لازم برای آماده سازی کتاب.
۵- ویراستاری و در نهایت چاپ و نشر.
انواع ناشر:
ناشران براساس عوامل مختلف مثل سرمایه، ساختار و تشکیلات، هدف و نوع کتابی که چاپ میکنند به چند دسته تقسیم میشوند:
۱- ناشران مبتکر و منتظر: ناشران مبتکر کسانی هستند که با اندیشه قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان میروند. اما ناشران منتظر از میان آثاری که به آنها ارائه شده است یکی را انتخاب میکنند.
۲- ناشران عمومی و تخصصی: ناشران عمومی بدون در نظر گرفتن مخاطبین خود در همه زمینهها فعالیت میکنند، اما ناشران تخصصی فقط در یک حوزه به خصوص فعالیت میکنند.
۳- ناشران انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیرانتفاعی (به دنبال کسب سود).
۴- ناشران دولتی و وابسته به دولت: ناشران دولتی بیش از ۵۰ درصد سرمایه آنها متعلق به دولت میباشد. اما ناشران وابسته به دولت کمتر از ۵۰ درصد سرمایهشان متعلق به دولت است.
۵- ناشران متون درسی و دانشگاهی.
۶- ناشران آثار تجدید چاپی: اقدام به چاپ کتابهایی میکنند که قبلاً چاپ شده است. کسب سود در میان این ناشران بیش از سایرین است.
۷- ناشران همکار: که با سرمایهگذاری چندین ناشر و یا همکاری ناشر و پدیدآورنده فعالیت میکنند.
اولین نفر باشید که نظر می دهید on "نشر چیست؟"